26 września – Europejski Dzień Języków w naszej szkole

W tym dniu zajęcia języków obcych w naszej szkole miały nieco inny charakter niż zazwyczaj.  W ramach warsztatów językowych uczniowie klas I mieli okazję wykorzystując  I-Pady i aplikację Simple Mind stworzyć mapę myśli, wyszukując w internecie rodziny języków europejskich oraz języki przynależące do nich (jest ich ponad 200).  Natomiast uczniowie klas II i III wzięli udział w drużynowych rozgrywkach językowych, podczas których na wesoło i na czas posiłkowali się z licznymi zadaniami w języku angielskim i niemieckim.

Wszyscy mogliśmy podziwiać wystawę miniatur słynnych budowli europejskich wykonanych przez naszych byłych i obecnych gimnazjalistów. Na szczególne wyróżnienie zasługują prace uczniów z  klasy 1A: Agata Jarosz, Weronika Zigmańska, Marta Ernstmajer oraz z 3B: Dominik Gołąb i Karolina Lichoń.

Czytaj więcej: 26 września – Europejski Dzień Języków w naszej szkole

Do Łodzi i Kłodawy

22-23 września 2016 klasy z innowacją matematyczno-przyrodniczą - 3a i 2a odbyły wycieczkę programową do Łodzi i Kłodawy. Pierwszym celem wycieczki była Łódź. Najpierw odwiedziliśmy najnowocześniejsze w Polsce planetarium, gdzie z wielkim zainteresowaniem obejrzeliśmy seans w technologii fulldome pt. „Na skrzydłach marzeń” o historii lotnictwa. Następnym punktem było zwiedzanie palmiarni, w której znajduje się ok. 2400 gatunków i odmian roślin. Dużym zainteresowaniem cieszyła się również czasowa wystawa owadów oraz muszli. Po zakwaterowaniu w szkolnym schronisku młodzieżowym udaliśmy się do Centrum Manufaktura, gdzie mieliśmy czas wolny w największym w Polsce centrum handlowo-rozrywkowym. Na koniec dnia przeszliśmy słynną ulicą Piotrkowską, będącą reprezentacyjną ulicą Łodzi i jednocześnie najdłuższą ulicą handlową w Europie z ciągła zabudową.

Na drugi dzień po śniadaniu pojechaliśmy do Kłodawy, gdzie na poziomie 600 m pod ziemią z wielkim zainteresowaniem zwiedzaliśmy Podziemną Trasę Turystyczną w największej czynnej kopalni soli w Polsce. Szczególne wrażenie zrobiły na nas olbrzymie komory wydobywcze z różnokolorowymi pokładami soli, w tym o zabarwieniu różowym – jedyne tego typu pokłady w Europie. Następnie udaliśmy się do Inowrocławia, gdzie podziwialiśmy nowoczesne tężnie solankowe, które znajdują się w pięknym parku zdrojowym. Na koniec wybraliśmy się do Bydgoszczy, gdzie po krótkim zwiedzeniu Starego Miasta i Wyspy Młyńskiej oraz zjedzeniu obiadu  udaliśmy się w podróż powrotna do domu. Kolejna wycieczka w ramach innowacji okazała się bardzo udana, pogoda i humory dopisywały, a do domu oprócz zdobytej wiedzy przywieźliśmy …. kilogramy soli z kopalni w Kłodawie.

Czytaj więcej: Do Łodzi i Kłodawy

WARSZTATY I WYKŁADY ŻYWIENIOWE W NASZEJ SZKOLE

Lubimy podjadać niezdrowe smakołyki i pić szkodliwe napoje. Czy istnieją jakieś alternatywy np. zdrowych przekąsek? Tego dowiedzieliśmy się na warsztatach przeprowadzonych przez gościa z Gdańska Panią Katarzynę Gałęcką - chemika żywności i dietetyka.

Warsztaty mały na celu pokazać, na co zwracać uwagę wybierając produkty spożywcze, jakie dodatki są zdrowe, a jakich należy unikać oraz jak odczytywać etykiety produktów.

Tematyką spotkania był m.in. wykład na temat wzmacniaczy smaku - czym jest glutaminian sodu i 5-rybonukleotydy i jaki mają wpływ na funkcjonowanie mózgu. Napoje energetyczne - czy faktycznie dają nam energię, dlaczego należy ich unikać oraz warzywa, owoce i zioła posiadające moc oczyszczania.

Czytaj więcej: WARSZTATY I WYKŁADY ŻYWIENIOWE W NASZEJ SZKOLE

Wycieczka klasy 1a i 2a

W dniu 16.09.2016 r. w  ramach realizacji innowacji matematyczno-przyrodniczej klasa 1a i 2a miały możliwość poznania funkcjonowania zmodernizowanej oczyszczalni ścieków w Chojnicach,  jak również Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Nowym Dworze koło Chojnic.

Dzięki tej wycieczce uczniowie poznali wszystkie etapy oczyszczania ścieków (mechaniczne, chemiczne i biologiczne) oraz sposoby zagospodarowania osadów ściekowych. Oczyszczone ścieki spełniają wszystkie wymogi sanitarne, aby powrócić do obiegu naturalnego. Oczyszczalnia ścieków w Chojnicach wykorzystuje ekologiczne sposoby pozyskiwania ciepła (pompy cieplne) oraz energii elektrycznej (ogniwa fotogalwaniczne).

W Zakładzie Zagospodarowania Odpadów gimnazjaliści mieli okazje dowiedzieć się, jak wygląda proces utylizacji naszych odpadów. Uczniowie zwiedzili sortownię odpadów, halę przyjęć odpadów segregowanych, wagę, kompostownię pryzmową, halę demontażu sprzętu AGD i RTV. Głównymi funkcjami zakładu jest odzysk materiałowy surowców wtórnych, kompostowanie frakcji zielonej i produkcja kompostu, przerób odpadów budowlanych, wyłapanie ze strumienia odpadów komunalnych odpadów niebezpiecznych i przekazanie ich do odpowiednich firm unieszkodliwiających oraz składowanie pozostałych odpadów nie nadających się do powtórnego wykorzystania.

Miło spędzony czas zakończyliśmy wizytą w McDonald’s.